Nummer 3 - Najaar 2024
Project in beeld

Welkom In Mijn Wijk: samen uit de bubbel, samen een stap verder

Illustratie: Gertie Jaquet

Welkom in Mijn Wijk biedt bovenbouwleerlingen van basisscholen de kans om buiten hun eigen wijk te kijken en kennis te maken met leeftijdsgenoten uit andere delen van hun stad. Volgens projectleider Tesora Velišček is dit hard nodig, aangezien de kloof tussen verschillende groepen in zowel het onderwijs als de samenleving steeds dieper wordt. Welkom in mijn Wijk doorbreekt die segregatie en vergroot de kansen van kinderen, ongeacht hun achtergrond.

‘In Nederlandse steden wonen mensen met allerlei sociale, culturele, economische en etnische achtergronden’, zegt Tesora. ‘Veel kinderen groeien op in hun eigen bubbel. Door Welkom in mijn Wijk gaan leerlingen meer openstaan voor anderen en ontwikkelen ze cruciale contactuele vaardigheden om te kunnen omgaan met mensen die in eerste instantie anders lijken dan zijzelf. Door die verbinding te maken, verkleinen we vooroordelen en verminderen we discriminatie. Uiteindelijk leidt dit tot een inclusievere en prettigere samenleving voor iedereen. Bovendien draagt Welkom in Mijn Wijk bij aan het bevorderen van actief burgerschap, een verplichting die sinds 2006 in de Onderwijswet is opgenomen.’

Beetje spannend
In het programma worden telkens twee klassen van verschillende scholen uit steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag aan elkaar gekoppeld. ‘De voorbereiding begint in de klas met een projectboekje waarin leerlingen reflecteren op vragen zoals ‘Wie ben ik?’ en ‘Hoe ziet mijn wijk eruit?’. Dit prikkelt hun nieuwsgierigheid naar anderen én naar hun wijk en school’, vertelt Tesora. ‘Vervolgens brengen de leerlingen drie dagdelen door op elkaars school. Veel leerlingen komen weinig in andere wijken. Hoewel kinderen de eerste ontmoeting vaak spannend vinden, zorgt het levendige en gestructureerde programma ervoor dat leerlingen snel overeenkomsten en verschillen ontdekken. Daardoor breekt het ijs heel snel.’

Samen leren en ontdekken
Het uitwisselingsprogramma bestaat uit verschillende onderdelen, zoals interviews, een speurtocht door de wijk en diverse samenwerkingsspellen. ‘De activiteiten vinden plaats in kleine groepjes van acht kinderen, vier van elke school’, legt Tesora uit. Dat zorgt ervoor dat ze intensief met elkaar samenwerken en van elkaar leren. Elk kind brengt een unieke achtergrond mee, samen creëren ze iets dat groter is dan hun individuele bijdragen. Daarom is ons logo ook een puzzelstukje.’ Tijdens het programma ontdekken de kinderen niet alleen nieuwe plekken, maar leren ze ook van elkaars ervaringen en perspectieven. De activiteiten vinden afwisselend plaats op beide scholen. Kinderen ontvangen dus andere kinderen en zijn op hun beurt te gast. Het delen van verhalen over hun eigen wijk en school creëert een band tussen de leerlingen en vergroot hun begrip voor elkaar.

Een feestelijke afsluiting
Het programma eindigt met een gezamenlijk dagdeel, waarbij alle leerlingen samenkomen voor estafettespellen en een feestelijke afsluiting met hapjes en soms muziek. ‘Dit is het moment waarop de onderlinge band en het wederzijdse vertrouwen echt zichtbaar worden. We vragen kinderen op een speelse manier hierop te reflecteren’, vertelt Tesora. ‘De afsluiting is een viering van hoe vanzelfsprekend nieuwe vriendschappen kunnen ontstaan. Maar óók een kans voor de kinderen om na te denken over hoe je spreekt over onderlinge verschillen en de waarde van samenwerking en inclusie. De afsluiting versterkt bij leerlingen en leerkrachten het gevoel van gemeenschap dat gedurende het programma is opgebouwd. Leerkrachten krijgen een module met tips om effecten te versterken met onderdelen van het reguliere schoolcurriculum.’

Wetenschappelijke wortels, duurzame samenwerking
Wat Welkom in Mijn Wijk onderscheidt, is de wetenschappelijke basis waarop het programma is ontwikkeld. ‘We willen meer dan alleen maar een leuke ontmoeting voor leerlingen, we streven naar blijvende verandering in hoe kinderen omgaan met diversiteit. Daarom wordt het programma regelmatig geëvalueerd en verder ontwikkeld op basis van wetenschappelijke inzichten en de feedback van deelnemers. De samenwerking met diverse partners, zoals hogescholen, universiteiten, fondsen en gemeenten, is essentieel voor de continuïteit, duurzaamheid en kwaliteit van het project.’

VSBfonds: waardevolle meedenkende partner
Met steun van partners zoals VSBfonds kan Welkom in Mijn Wijk activiteiten uitvoeren, groeien en hun bereik vergroten. Tesora zegt daarover: ‘We zijn altijd bezig met het vinden van langdurige financiering om ons programma naar meer steden uit te breiden. Zodat nog meer kinderen de kans krijgen om uit hun bubbel te breken. Bij VSBfonds vinden we ondersteuning om activiteiten uit te voeren, te groeien en te innoveren. Daarmee zijn we in staat het programma te verbeteren en scholen kwaliteit en continuïteit te bieden.’

Maatschappelijk betrokken zijn? Vroeg beginnen.
Welkom in Mijn Wijk richt zich op bovenbouwleerlingen van de basisschool omdat dit een cruciale fase is in hun sociale en emotionele ontwikkeling. Ze zijn nieuwsgierig, open voor nieuwe ervaringen en volop bezig met het vormen van hun wereldbeeld. Actief burgerschap leert kinderen dat ze niet alleen deel zijn van hun eigen gemeenschap, maar dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van anderen. Zo worden ze later betrokken mensen.

Kijk voor meer informatie op welkominmijnwijk.nl

 

Lees volgende artikel