25 november 2020
Het verschil in kansen voor leerlingen van laag- en hoogopgeleide ouders neemt toe. Hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen de mogelijkheid krijgen om hun talenten te ontwikkelen? De zevendelige documentaireserie Klassen gaat over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs. In Amsterdam-Noord volgen regisseurs Sarah Sylbing en Ester Gould een jaar lang achtstegroepers in afwachting van hun schooladvies en middelbare scholieren wiens kaarten al eerder geschud zijn. Lukt het hen om op te boksen tegen te lage verwachtingen, of te leven met te hoge?
Ester Gould: “Kansarme kinderen verdienen ook een hoge lat." Sarah Sylbing vult aan: "En kansrijk Nederland moet juist wat meer chillen…"
Sarah Sylbing en Ester Gould (c) Jean Counet
Klassen start in de zomervakantie van 2019. Voor de kinderen uit groep acht nog even stilte voor de storm. Straks begint het jaar waarin hun definitieve niveau wordt vastgesteld. Om verschillende redenen beginnen sommigen met een achterstand. Gelukkig zijn er bevlogen leerkrachten, schoolleiders en mentoren die dag in, dag uit voor ze strijden. Onderwijl legt de wethouder haar vinger op de zere plek: krijgen ze wel genoeg tijd om zich te bewijzen?
De tienjarige Anyssa kan goed leren maar de diepe armoede en onrust thuis eisen hun tol. Lukt het haar en juf Jolanda om haar niveau vast te houden? Een deur verderop zit Yunuscan, die alles op alles zet om een havo-advies te krijgen. Hij werkt tot in de late uurtjes aan zijn huiswerk. Is het genoeg om zijn taalachterstand weg te werken?
Ook voor de 13-jarige Gianny begint school weer: hij zit op een vmbo-zorgschool. Ondanks zijn hoge citoscore kwam hij hier twee jaar geleden terecht. Hij wil er zo snel mogelijk weer weg - zijn mentor Thijs gunt het hem. Maar daarvoor moet hij wel goede cijfers halen en belangrijker nog: aanwezig zijn – iets dat hem vorig jaar nauwelijks lukte.