14 maart 2019
Ibrahim en Ammar, beiden gevlucht uit Syrië, willen niets liever dan een baan in de technieksector. Daarbij biedt de pilot Leren en Werken, voor statushouders met een technische achtergrond, uitkomst. In een half jaar tijd worden in totaal zeventien studenten klaargestoomd voor een leerwerktraject op hbo-niveau. Het uiteindelijke doel: een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Ammar: ‘Ik wil mijn talent benutten.’
In september 2018 startten 20 statushouders met een leerwerktraject in de techniek bij Fontys. Twee weken geleden werd het traject succesvol afgerond. Hoogopgeleide vluchtelingen met een verblijfstatus komen vaak moeilijk aan een baan, zelfs als zij de Nederlandse taal spreken. Ammar heeft veel aan het programma gehad. Of het hem gelukt is, naast het volgen van het leerwerktraject om ook een baan te vinden, zie je in de door hem gemaakte vlog.
Dit was deel 2 van een reeks verhalen over Ammar en Ibrahim. Gaat ze het lukken om een baan te vinden waar ze hun talenten kunnen benutten? Houd onze website en social media kanalen in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor het antwoord op die vraag. Het leerwerktraject Techniek van Fontys en UAF wordt financieel mede mogelijk gemaakt door VSBfonds.